خانهتجهیزات و کالای صنعتیتجهیزات حمل و نقلحمل و نقل دریاییانواع شناورهای حمل نقل دریایی درباره شناورهای خدمات دریایی( یدک کشها، لایروبها و ...) بیشتر بدانید

شناورهای خدمات دریایی( یدک کشها، لایروبها و ...)

به روز رسانی شده در ۱۴۰۳/۱۰/۲۲ زمان مطالعه 6 دقیقه

یدک کش ها با هدف هل دادن و کشیدن انواع کشتی ها طراحی شده است و بر اساس حجم و قدرت به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند و معمولا حجم آنها از 600 اسب بخار یا 447 کیلو وات شروع شده و قوی ترین آنها تقریبا 11/100 اسب بخار یا 8277 کیلو وات قدرت دارند. بهتر است بدانید طول بعضی از این کشتی های یدک کش دریایی 11 تا 61 متر و عرض آنها 6.5 تا 17 متر می باشد. در تعریف یدک کش دریایی می توان گفت یدک کش شناوری است که قابلیت یدک کردن کشتی های دیگر را دارد یا به عبارت دیگر یدک کش به وسیله یک طناب رابط، شناور را در امتداد خود به حرکت درمی آورد.

کاربردهای یدک کش دریایی

  • از یدک کش دریایی به عنوان ابزاری برای جدا کردن کشتی ها از اسکله یا پهلو دادن آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ازدیگر کاربردهای یدک کش دریایی حمل راهنما و… می باشد که این مورد بیشتر در کشور ما رواج دارد.

  • به آب اندازی بارج (کشتی های مخصوص حمل بار را بارج می نامند).

  • جدا کردن کشتی از اسکله با یدک کش دریایی

  • لازم به ذکر است در صورتی که نیاز به خدمات حمل خودرو و یدک کش خودرو داشته باشید، می توانید از طریق سایت فنی کارا، به افراد با تجربه ای که در زمینه خدمات خودروبر فعالیت می کنند، دسترسی داشته باشید و از آن ها خدمات بگیرید.

کاربردهای یدک کش دریایی

اصول یدک کشی در دریا

مهم ترین اصل در یدک کشی محکم بودن طناب اتصال می باشد، این طناب باید به قدری محکم باشد که در هر گونه شرایطی پاره نشود. دومین اصل مهم در یدک کشی محکم بودن محل اتصال به شناور می باشد، این محل باید آنقدر محکم باشد که در هنگام یدک کشی صدمه نبیند. با رعایت این اصول و مطمئن بودن از استاندارد بودن طناب و محل اتصال، با استفاده از کشتی یدک کش دریایی به راحتی هر شناوری تا مقصد یدک می شود. از دیگر اصول یدک کشی در دریا توجه به نیروی کششی است باید توجه داشت نیروی کششی در جهت های مختلف وارد می شود، پس نیروی برشی و لنگر خمشی حاصل از کشش در جهت های مختلف باید در تمام اتصالات مورد نظر قرار بگیرد.

اصول یدک کشی در دریا

انواع طناب اتصال برای یدک کش دریایی و عوامل پارگی آنها

طناب سیمی (فولادی) Wire rope که ساختار هسته ی آنها یا از نوع هسته فولادی یا از نوع هسته الیافی می باشد. از هم گسیختگی یا پارگی طناب یدک کش دریایی بیشتر بر اثر بار دینامیکی بوجود می آید نه استاتیکی. تعیین مقاومت استاتیکی طناب با آزمایش کشش مقطع آن امکان پذیر است. ظرفیت نهایی طناب یا سیم اتصال باید حداقل 3 برابر نیروی کششی باشد. ظرفیت نهایی ملحقات و اتصالات طناب باید حداقل 4 برابر نیروی کششی باشد.

  • هل دادن در دریا

  • انواع یدک کشی

  • یدک کشی متداول (towing)

  • پهلو به پهلو یا هل دادن (shifting or pushing)

مزیت یدک کشی پهلو به پهلو (shifting)

مزیت این روش در این است که یدک کش و شناور سطح کمتری را اشغال می کنند و مانورها سریعتر و راحت تر انجام می شود. برای استقرار شناور در یک نقطه مشخص و یا هدایت شناور در یک مسیر خاص استفاده از روش shifting مناسب تر می باشد.
 

مزیت یدک کشی پهلو به پهلو

انواع کشتی یدک کش

کشتی یدک کش دونالد بی (Donald B. towboat) طول این کشتی 99 فوت (30 متر) می باشد. شناور بعدی دوبه یا بارج می باشد که برای حمل و نقل اشیاء بزرگ که میزان حجم نسبتا زیادی از کالا یا مواد بر روی آب به کار برده می شود. کاربرد این دوبه ها بیشتر در کانال ها و رودها می باشد، دوبه معمولا موتور یا پیشرانه ی دیگری ندارد و آن را قایق یا کشتی دیگری بر روی آب می کشد و یا به جلو می راند. هاپر بارج (Hopper barge)  دوبه ی لایروبی، دوبه ای که در حوالی بندر در کنار کشتی لایروبی قرار گرفته و لای در داخل آن ریخته شده. این دوبه سپس به دور از بندر یدک و با بازکردن دریچه کف، آن را تخلیه می کند.

کشتی یدک کش بالتیمور (Baltimore tug) طول این کشتی 84.5 فوت (25.8 متر) می باشد. قایق یدک کش اس تی سرویا (ST Cervia) که طول آن 112 فوت و هشت اینچ (34.34 متر) بود. این کشتی در سال 1946 ساخته شد. قایق یدک کش ند هانلان (Ned Hanlan tugboat) طول این کشتی 74.8 فوت و ارتفاع آن 9 فوت بود. کشتی یدک کش سرجنت فلوید (Sergeant Floyd towboat) طول این کشتی 138.4 فوت (42.2 متر) می باشد.

لایروبی عبارت است از استخراج یا جا به جایی خاکیا سنگ در بستر دریا، رودخانه، بنادر و غیره. به طور معمول فعالیت های لایروبی به دو صورت انجام می‌شود، لایروبی احداث که برای بار اول انجام می‌شود و لایروبی به منظور نگهداری که به دو شکل ادواری و منظم است. 

لایروبی

لایروبی اهدافی را در پی دارد که به اختصار شامل عمیق کردن رودخانه ها و یا دریاچه ها و یا حوضچه بنادر، پر کردن گودی ها در زیر آب یا خشکی، جایگزینی مواد با کیفیت خوب و مناسب به جای مواد ضعیف در زیر آب. برای مثال در ساختمان و ابنیه برای فوندانسیون و احیاء با مواد مناسب و مهمتر از همه توسعه محیط زیست، استخراج مواد تمیز و قرار دادن روی مواد آلوده به عنوان لایه پوشاننده از آلاینده ها استفاده می‌شود. زیستگاه هایی وجود دارند که به منظور استخراج و قرار دادن، مناسب و مساعدتر از زیستگاه هایی مانند زمین های در معرض جزر و مد مداوم کنار ساحل هستند. در بسیاری از نقاط جهان شن و ماسه و لای حاصل از لایروبی، در آبادسازی و ترمیم نواحی احداث ساحل جزایر مصنوعی و یا ساخت موج شکن، مورد استفاده قرار می گیرد. استخراج این مواد می تواند توسط لایروب لنگری و یا لایروب کششی انجام شود.

لایروبی

لایروب لنگری و لایروب کششی

در حالت لایروب لنگری لایروب در نقطه مناسب لنگر انداخته و به وسیله لوله کانال هایی به عمق ۲۰ متر و قطر ۷۵ متر حفر می‌کند. پس با استفاده از نیروی مکش (ساکشن) شن و ماسه و لای وارد لایروب می‌شود. اما در نوع دوم که لایروب کششی است شن و ریگ های اضافی و لای به بستر دریا برگشت می‌یابد. در مجموع آن چه حائز اهمیت است برای به حداقل رساندن اثرات زیان آور زیست محیطی و نیز به منظور دستیابی به بیشترین کارایی و بازده در عملیات لایروبی، توجه به پارامترهای زیست محیطی تا حد زیادی موثر می‌باشد. باید عملیات لایروبی که گستردگی زیادی در منطقه دارد و تاثیرات زیست محیطی متفاوت نظیر خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و فیزیولوژیکی را دارد، بررسی شود.

لایروبی

مزایای لایروبی

یکی از مزایای مهم لایروبی افزایش مواد مغذی آب در طی پاشیده شدن آب بر سطح دریا است که موجب افزایش فیتوپلانکتون ها و رشد جلبک ها می‌شود.

 مورد دوم طی انجام عملیات لایروبی در بنادر، علی الخصوص بنادر ماهیگیری، لنگرگاه ها و کانال ها، باعث افزایش غلظت فلزات سنگین به ویژه در لنگرگاه های حمل مواد نفتی ایجاد می‌شود. فلزات سنگین از جمله کادمیوم و نیکل، ناشی از بقایای تخلیه مواد نفتی است که جذب رسوبات دانه ریز می‌شوند و در حین انجام عملیات لایروبی در داخل آب به صورت معلق در می‌آیند. این مواد با گذشت زمان به وسیله آب رقیق شده و از غلظت آنها کاسته خواهد شد. ماهیت این مواد بسته به محل لایروبی تا حد زیادی متفاوت است.

منیع:

fa.parsethylene-kish

fanikara


لایروبهای دریایی
یدک کشهای دریایی
شناورهای خدمات دریایی

محل تبلیغات شما
سرویس تبلیغات تکصان
تبلغات مبتنی بر نوع بازدید کننده و محل بازدید
با ما در تماس باشید و تبلیغات هدف دار و هوشمند به مشتری اصلی را ارائه کنید.